År 7 Ekosystemtjänster (ke,bi)

Efter detta arbetsområde så ska du kunna: LPP Ekosystemtjänster

-Jag kan rita upp en näringskedja och förstå hur flera näringskedjor bildar en näringsväv.
-Jag kan ge exempel på hur energin flödar i ett ekosystem och hur materian går runt i kretslopp 
-Jag ser mina möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare att 
bidra till en hållbar utveckling.
-Jag kan ge ex på ekosystemtjänster och kan ge exempel på när människan
har överutnyttjat en ekosystemtjänst


Avsnitt 1 Intro till området

🎞Det är svårt det här miljöundervisning. Se bara på MiljöOlof som försöker att spara vatten på daten men så blir det inte bra för miljön ändå. Får se vilka fel ni hittar att han gör.......

Sedan har vi hans försök med miljöbilen...


Avsnitt 2 Vad är ett ekosystem?

Titeln på denna flik är Ekossystemtjänster. Då måste vi utgår ifrån ordet ekosystem. Om man slår upp ordet så ger Wikipedia denna definitionen 

Ett ekosystem är ett avgränsat område av naturen som vi människor valt att betrakta som ett system, det vill säga en helhet, för att lättare kunna studera det. Ett ekosystem kan vara stort eller litet beroende på vad man väljer att studera, till exempel ekosystemet i havet eller i en liten damm.

Avsnitt 3  Ekosystemtjänster
Ekosystemtjänster är de tjänster som naturen ger människa gratis. Ofta är vi inte medvetna om vad vi får naturen. 🎞Här är en kort film om ekosystem tjänster

🗺- Vad får DU av naturen? Vi spånar gemensamt....Ni får lösenordet till Padleten av mig..

Vi tar en promenad och så får ni fota ekosystemtjänster och maila in dessa till mig. Vilka ekosystemtjänster hittar ni. Ni kan använda ekosystemtjänst-korten.

Sedan så vill jag att ni sätter en prislapp på vad just denna tjänst är värd. Hur mycket tycker ni att tex ett glas vatten från kranen ska få kosta?

Fiskespelet -en övning för att förstå vad som påverkar ett ekosystem och dess tjänster.



Avsnitt 4  Hamburgaren och ekosystemtjänster

- Vilka olika ingredienser finns det hos en hamburgare?
- Var kommer de olika ingredienserna ifrån?
- Vilka ekosystemtjänster bidrar till produktionen av en hamburgare? Här är en översiktsbild
- Varifrån kommer energin till gurkans fotosyntes?
- Vilka är gurkans pollinatörer?
- Var odlas gurkan och var från den sitt vatten ifrån?
- Finns det ngt led i produktionen av hamburgaren som skulle kunna förbättras så att den gav mindre uttryck på ekosystem och miljön? Här finns det ledtrådar..


Avsnitt 5 Instuderingsfrågor  

🔍 Denna lektioner så jobbar vi med instuderingsfrågor. Hinner du inte klart på lektionen så gör dem klart hemma. Läxa är att ha arbetat igenom frågorna.

Avsnitt 6  Skillnad på näringskedja och näringsväv

 


💻Vi börjar med att göra övning Näringskedjan 
- Försök sedan att göra en egen näringskedja. Näringskedjan visar hur energin flödar i ett ekosystem
- Vilka är producenter? Vilka är konsumenter?

💻Sedan går ni in på Näringsväv . Du får här öva på att bygga egna näringsvävar.

🗺 Sammanfattning av lektion https://docs.google

Avsnitt 7  Ett exempel på när människan har överutnyttjat en ekosystemtjänst

I Kina får äppelodlare handpollinera sina äppelträd sedan mängden humlor och bin har drastiskt minskat. Detta är ett exempel på en ekosystemtjänst (pollinering) som vi tagit för givet. Varför har det blivit så här?
Vi arbetar med detta material om Humlor och bin

Avsnitt 8 Varför är det vattenbrist på Öland?

 

Så här står det på kommunens hemsida: Vattenbrist på Öland!

-Vilka långsiktiga åtgärder kan vi ta?
-🗺Hur kan vi spara vatten? Vi gör en gemensam tankekarta.

Avsnitt 9 Nu ska vi se om vi kan bidra till en hållbar utveckling.

- Vad menas med "hållbar utveckling"? Kan ni googla fram någon definition?
- Vad är du villig att göra för att dra ditt strå till stacken? Googla runt i grupper om 2-3 elever. I första steget så försöker ni samla in så många goda exempel som möjligt. Sedan sållar ni bland förslagen och presenterar 5 förslag muntligt i slutet av lektionen. Försök att koncentrera er på saker som man kan förändra i sin vardag!. Föreslå inget som du inte är villig att ställa upp på!
-📈 Sedan gör vi ett Google formulär som ni sedan använder för att under lektion 7 gå runt och fråga folk vilka av er 5 alternativ som de kan tänka sig att ställa upp på. Presentera ert resultat i form av ett diagram

Avsnitt 10 Göra ett aktivt val som konsument:

Om man sorterar ut vad litteraturen säger att vi kan göra för att rädda planeten jorden så framkommer ofta dessa tre åsikter:
1. Minska befolkningsökningen på Jorden
2. Minska konsumtionen av varor.
3. Minska svinnet och öka effektiviteten i hur vi utnyttjar resurserna.

Finns det några tecken i samhället på att det jobbas med dessa åsikter?

Diskutera i grupper om två olika märken på och samma vara:
  • två tvålar i olika förpackningar, en fast och en flytande.
  • två förpackningar popcorn-majs, mikro-popcorn och majs som ska poppas i kastrullen.
  • två disktrasor i olika förpackningar och av olika material.
  • två olika sorters toalettpapper, blekt och icke-blekt, återvunnet och nyproducerat.
  • två te-sorter, där ett kanske är rättvisemärkt medan det andra är miljömärkt.
  • två sorters tandkräm eller tvättmedel
- Ställ så många frågor som möjligt om varan som skulle kunna vara avgörande för vilken man ska välja.
-Vilka av frågorna kan man besvara genom den informationen som finns på varan?
- Vilken av de två varorna väljer ni? Skriv ihop en motivering till ditt val.

Avsnitt 11 Återvinning

  • När vi pratar om kretslopp av Materia. Hur återvinner man? (Källsortering och vad händer med våra sopor? Var kan vi söka svar på dessa frågor?
  • Vad består dina sopor av hemma? Går det att återvinna mera än du gör idag?
  • Kan man tjäna pengar på sopor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.